Nehogy azt gondoljuk, hogy az önvezető technológiák csak a személyautók piacát támadják le – írja a HVG.

Az elmúlt időkben felbukkantak az utakon az első olyan személyautók, melyek bizonyos fokú önvezetésre képesek: automatikusan gyorsítanak és fékeznek a forgalom tempóját felvéve, kanyarodással tartják a sávot, illetve akár automatikus sávváltásra is képesek. Ez persze még csak a kezdet, jelenleg a Level 2-es és Level 3-as autonóm személyautóknál tartunk, a tényleges önvezetésre képes Level 4-es és Level 5-ös autók pedig néhány éven belül bukkanhatnak majd fel a forgalomban.

Ezzel párhuzamosan a teherszállításra használt járművekbe is meg fognak érkezni az önvezető technológiák. Olyannyira, hogy egy a szállítási költségeket és a környezetszennyezést csökkentő 8,1 millió fontos brit projekt keretein belül már jövőre elkezdik az autonóm közlekedésre képes kamionok közúti tesztelését.

A tesztek során három-három kamion fog egymás után konvojban haladni, a járművek között pedig fejlett kommunikációs kapcsolatot építenek ki. A biztonság kedvéért a tesztjárművekben a kezdeti időkben még egész biztosan lesz személyzet, így vészhelyzetben a sofőrök manuálisan be tudnak majd avatkozni. Szakértők szerint a konvojban közlekedő önvezető kamionok révén jelentősen javítani lehet majd a szállítmányozás hatékonyságán.

Forrás: HVG