Novemberben jön a 3-as metróvonal első szakaszának a felújítása. A szerelvények pótlására 60 autóbuszt fognak forgalomba állítani, ezek üzemeltetéséhez 180 ember szükséges. Csakhogy így is hiányzik minimum 120 ember a rendszerből. A Magyar Közlekedési Dolgozók Szakszervezete szerint sztrájkolni is készek, ha nincs egyezség a bérek további bővítéséről.

Mint ismert, szeptember elején írták alá a 3-as metróvonal északi, Újpest-Központ és a Dózsa György út közötti szakaszának felújítására vonatkozó vállalkozói szerződéseket. A metrópótlás a jelenlegi tervek szerint 2017. november elejétől mintegy három évig tart. Először a metróvonal északi szakaszát, az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti részt várhatóan egy évre lezárják, ekkor a szerelvények csak Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekednek.

Az északi szakasz felújítása alatt esténként és hétvégente az M3-as metró helyett annak teljes vonalán pótlóbusszal lehet utazni.

A kiesett utasforgalmat pótlóbuszokkal igyekszenek mérsékelni, miközben az ország súlyos buszvezető-hiánnyal küzd. Idáig is rendkívül kritikus volt a helyzet, amit a hármas metró helyettesítése tovább fokoz. Az atv.hu megkeresésére Gulyás Attila, a Magyar Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnök azzal kezdte, hogy „jelen pillanatban hiány van, nagy trendfordulásnak kellene lennie, hogy ebben az időszakban olyan vizsgázott sofőrök jöjjenek, akik már munkába is állnak.” Ennek ellenére az utóbbi időben a létszámhiány stagnált, nem nőtt tovább.

300 buszsofőr hiányzik

Ugyanakkor van egy fluktuáció, hiszen szállingóznak az emberek, de sokan is hagyják el a szakmát, mert nyugdíjba vonulnak. Az elnök szerint valóban nem a legkedvezőbb a korfa. „Elég sokan mennek nyugdíjba, most a BKV belső humán stratégiája azzal számol, hogy 10 százalékkal csökken majd a létszám, ha nem tudják pótolni a nyugdíjba vonulókat” – fogalmazott. Jelenleg 2100 buszvezetője van a cégnek, ha kiszámoljuk, ez 210 embert jelent. Noha Gulyás szerint a hiány stagnál, így is kapásból szükség lenne minimum 120 emberre. A metrópótló buszokkal ezek a számok tovább nőhetnek, hiszen egy busz kiszolgálásához ideális esetben három ember tartozik.

Hatvan busz esetében – ennyivel pótolják majd a 3-as metrót – ez 180 embert jelent, így összesen háromszáz buszsofőr hiányzik a rendszerből.

Ez persze csak az optimális számokat jelöli. Ha ennél kevesebb, akkor is kezelhető a túlórázásokkal. Ennek ellenére az elnök úgy véli, hogy ez a túlórakeret az év végére ki fog merülni, és nem fognak tudni plusz munkát sózni a sofőrökre. „Ekkor egy olyan helyzet jöhet, hogy lesz jármű, csak nem biztos, hogy mindegyikhez lesz sofőr. Más-más járatokról csippenthetnek le embert, amit ha ügyesen oldanak meg, szinte észrevehetetlen a városban. Például minden vonalról egy sofőrt szednek ki. Ez vonalanként eggyel kevesebb buszt is jelentene. Ez egy olyan veszély, ami bekövetkezhet” – nyilatkozta az atv.hu-nak Gulyás Attila.

Káosz várható a budapesti közlekedésben

A helyzet mérséklésére ma már C kategóriás jogosítvánnyal is jelentkezhetnek buszvezetőnek, igaz, ők nem tudnak egyből munkába állni, hiszen idő kell az átképzésre. Ez 3-4 hónapot tesz ki, ami azt jelenti, hogy legkorábban jövő év elejétől állhatnak munkába, miközben a metrófelújítás miatt már várhatóan novembertől a káosz fogja jellemezni a budapesti közlekedést. Tanfolyam sem indul mindig, csak ha összejön a megfelelő számú ember.

Plusz erőfeszítést jelent, hogyha meghibásodás van bármilyen más járműnél, legyen az a metró vagy a villamos, akkor szintén a buszokból vonnak át erőforrást.

A szakszervezeti elnök annyit tett hozzá: „Nincs tartalék a rendszerben, a BKV pótlójáratokat a buszvonalakról vonják el. Sőt, annak java része nem a garázsból vagy a végállomásról megy, mint régen, hanem a fődiszpécser szedi ki a buszokat a különböző vonalakról és átirányítja át.”

„Nincs mese, meg kell fizetni”

Júliusban az atv.hu írta meg, hogy több tucatnyi BKV-s járművezető jelentkezett külföldi munkára a magasabb bérek és jobb munkakörülmények reményében. Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnökségi tagja az ATV Start című műsorában akkor azt mondta: embertelen körülmények között foglalkoztatják a járművezetőket, ezért a sofőrök 30 százaléka a felmondáson gondolkodik.

A szakszervezet kongresszusi elnöke – aki maga is buszsofőrként dolgozik – arról is beszélt a műsorban, hogy „egy német közlekedési szakértő az EKSZ-nél járt, hogy járművezetőket toborozzon müncheni munkára, de Ausztriából is folyamatosan keresnek buszsofőröket.”

Nemes Gábor szakszervezeti vezető idén tavasszal arról beszélt, hogy 900 BKV-s felmondása van letétbe helyezve. A dolgozók nagy része Ausztriában készül munkát vállalni, az itteni fizetés nagyjából háromszorosáért. Horváth Csaba ezzel kapcsolatban az ATV-ben elmondta: tavaly mindenféle teatralitás nélkül 750-en felmondtak a vállalatnál, és a szakszervezeti vezető által említett 900 főn kívül további 500 fontolgatja a kilépést. Szerelőket pedig szinte már lehetetlen találni a BKV-hoz.

Megoldás: béremelés

Gulyás Attila a külföldi toborzásra csak annyit mondott, hogy „nekünk itt kell küzdeni az emberekért!” Majd kiemelte, hogy a megoldást a béremelésben látja, az idei emelést folytatni kell. Szeretné, ha jövőre is kétszámjegyű béremelés történne, és ezáltal maradna tartósan pozitív a trend.  „Nincs mese, meg kell fizetni! Piaci viszonyok vannak, most több a kereslet, mint a kínálat, ezt pedig csak pénzzel lehet egyensúlyozni” – fogalmazott.

A bérek további tárgyalását mihamarabb szeretné elkezdeni. Noha januárban szoktak kezdődni a tárgyalások a felek között, örülne neki, ha most ezt előre hozhatnék. Szerinte az ideális az lenne, ha januárban már megegyeznénk, megszületne a megállapodás. „Hogy mennyivel előtte tudjuk elkezdeni, az attól függ, hogy a BKV és a főváros hogyan tud erre forrást teremteni. Készek vagyunk holnap is elkezdeni, de a főváros is ki van véreztetve elég rendesen pénzügyileg” – mondta.

Jöhet a munkabeszüntetés?

Gulyás szerint az élet fogja kikényszeríteni a bértárgyalások sikerességét. Elmondása szerint korábban jellemző volt, hogy túljelentkezés volt a sofőri állásra, így a cég vezetői joggal seperhették le érveiket, mondván, ha valakinek problémája van, akkor el lehet hagyni a munkát. Most azonban a létszámhiány miatt bízik abban, hogy minél előbb sikerül megegyezni egy kétszámjegyű emelésben, a megoldást nem látja másban, csak a pénzben. És hogy készülnek-e sztrájkra, vagy egyéb nyomásgyakorlásra?

„Benne van a pakliban, béremelésért lehet jogszerűen sztrájkot hirdetni.

Az idén helyeztük kilátásba, hogy meg tudjuk csinálnia a sztrájk második napjától, hogy csak reggel hatkor indul be a BKV, és este hatkor leáll, a köztes időben pedig nincs közlekedés. Sztrájkképesek vagyunk. Ha senkit nem hat meg az észérv, hogy pénz kell, akkor fontolóra fogjuk venni, és meg is tudjuk csinálni” – mondta az elnök, majd kiemelte: ha rá lesznek kényszerítve, akkor a tárgyalások kezdetétől számított 1-2 hónapon belül lehet sztrájk, noha párbeszéd a megállapodások időpontjáról még nincs információja.

Forrás: ATV