A szakszervezet szerint nagy baj lehet abból, hogy az eddigi 10 hónap alatt valójában 11 és felet dolgoztak fővárosi sofőrök. Csak a brutális túlóraszám miatt keresnek látszólag jól a pilóták – írja a zoom.hu.

Miután a BKV Zrt. nyilvánosságra hozta, hogy egy buszsofőr 400 ezer forintos bruttó bért keres, elkértük a cégtől a többi pilóta fizetési adatait is. Megkeresésünkre közölték, a villamosvezetők első negyedéves átlagos havibére bruttó 403, a trolivezetőké 406 ezer forint havonta. Az érintett munkakörök heti átlagos munkaideje 40 óra. A szerelőknek bruttó 322 ezer forint jár, a jellemzően szellemi munkát végző, közép és felsőfokú végzettségű, műszaki és gazdasági szakembereknek 407 ezer. Hozzátették, a munkavállalók ezen felül jellemzően túlórát is vállalnak, ennek éves mértéke maximum 300 óra, ezt magasabb összeggel ismerik el, mint az alapbér. Ez alól kivételek a metróvezetők, akik nem vállalhatnak túlórát, naponta 7,2 órát dolgozhatnak, havi 331 ezer forintot keresnek.

Szakszervezet: kevés már a túlóra

„A 331 ezer forint bizonyítja, hogy a 400 ezer körüli fizetések csak úgy jöhetnek ki, ha túlórával együtt számítják azokat. A számok nem hazudnak, a sofőröknek elképesztő mennyiségű pluszt kell vállalniuk. Égető a munkaerőhiány, kevesen dolgoznak, ők viszont rengeteget – mondta a Zoom.hu-nak az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. Nemes Gábor hozzátette, a kollégák jelentős része minden valószínűség szerint hamarosan átlépi a megengedett túlóraszámot. Az elmúlt tíz hónapban valójában 11 és felet teljesítettek, ami elképesztően sok. Ha valóban átlépik, akkor még kevesebb emberre jut majd még több munka, ez pedig káoszhoz vezethet. A szakszervezeti vezető kiemelte, mivel a BKV 250-300 fős sofőrhiánnyal dolgozik, óriási gondot okoz egy olyan probléma, mint a metrópotlás. Múlt héten, amikor a 4-es és 6-os vonalán állt meg a villamos, és pótolni kellett, azt például már alig lehetett megoldani. Az utóbbi években sok volt a leépítés, így hatványozódtak a problémák.

Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke

„Egyre valószínűbb, hogy jár majd a metró a bronz-, ezüst- és aranyvasárnapokon. Ugyanakkor a metrósofőrökből jelenleg nincs hiány, a felújítási munkálatok kevesebb munkaerőt igényelnek. Szerinte tévedés azt állítani,hogy ők pótolhatnák a buszsofőröket. Ritka az olyan eset, amikor valakinek mindkét járműre van papírja” – jelentette ki Nemes Gábor. Kérdésünkre válaszolva ugyanakkor elmondta, jelenleg nincs sztrájkhelyzet a BKV-nál.

BKV: nincs sztrájkhelyzet

Ugyanezt állította a Zoom.hu-nak a BKV is, szerintük a társaság jelenlegi munkaerő-piaci helyzetében a munkáltató és a munkavállalók között nincs érdekellentét. Hozzátették, egyes érdekképviseleti vezetők önös céljaik elérése érdekében keltik azt a látszatot, hogy dolgozói elégedetlenség miatt reális a sztrájkfenyegetettség. Hangsúlyozták, még sosem volt olyan magas mértékű reálbérnövelés a BKV Zrt.-nél, mint amit a 2017. évi bérmegállapodás biztosított. Szerintük az átlagosan 15 százalékos bérnövekedésből tízet minden főállású munkavállaló megkapott. Kiemelték, a források megteremtésével kapcsolatos tárgyalások jelenleg is folynak a kormánnyal, így ideális esetben akár idén is elképzelhető további bérmegállapodás. Hozzátették, a szokásos létszámhiány 1,5-2 százalékos, ez a természetes fluktuáció pótlási ideje miatt keletkezett. Az M3-as metró pótlása miatt intenzív toborzási kampányt tartanak, a járművezetők képzése jelenleg is folyamatosan zajlik.

Forrás: zoom.hu