Habár a láncok többsége komoly hangsúlyt helyez a béren kívüli juttatásokra, a kiskereskedelmi szektor nagy szereplői máshogy látják, milyen csomaggal lehet elnyerni a dolgozók lojalitását. Az ALDI nem kívánt reagálni megkeresésünkre, azt viszont megtudtuk, mi várja a munkavállalókat a Lidlnél, illetve Sparnál – írja a Pénzcentrum.

Múlt héten a Lidl példáján mutattuk be, hogy a bérfejlesztési licitháború mellett, cafeteria fronton is masszív bástyákat építenek ki a Magyarországon működő üzletláncok. A hazai trendek alapján ez még önmagában nem lenne meglepő, a Liga Szakszervezetek elnöke is arról beszélt nemrég, hogy a versenyszférában általánosságban az a jellemző, hogy ahol a bérek emelkednek, ott a cafeteria keret is bővül. Csak az összehasonlíthatóság miatt, a hazai vállalatok idén jellemzően 200-500 ezer forintos éves kafetériakeretet nyújtanak dolgozóiknak.

A német hátterű diszkontláncnál ugyanakkor nagyon úgy tűnik, hogy emelték a tétet. A Pénzcentrumnak elárulták, 2016 tavasza óta minden dolgozójuk számára biztosítanak élet- és balesetbiztosítást, továbbá a Lidl Egészségprogram keretében komplex egészségügyi szolgáltatásra is jogosult minden munkavállalójuk. De a lista itt nem ér véget, többek között étkezési-, valamint Erzsébet kártya keretében nyújtott támogatásra, illetve a törvényi előírásoknál nagyobb mértékű, 100 százalékos munkába járási költségtérítésre is számíthatnak a lidlis dolgozók.

Kíváncsiak voltunk természetesen arra is, hogy a béren kívüli juttatások terén a versenytársak mennyire veszik fel a kesztyűt a német diszkontlánccal. Sokat mondó például, hogy a fő vetélytárs ALDI csak annyit írt megkeresésünkre, hogy "ebben a témában most nem kívánunk nyilatkozni." Közlékenyebb volt azonban a Spar, náluk egyelőre se életbiztosítást, se magán-egészségbiztosítást nem kötnek a dolgozókra, de Maczelka Márk, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője hozzátette:

Még nincs ilyen, de a kérdés vizsgálata jelenleg már folyamatban van.

Nem maradnak persze juttatások nélkül addig sem a dolgozók, a Spar ugyanis saját - választható béren kívüli juttatásokat tartalmazó - hűségprogram bevezetésével kívánja honorálni a lojalitást. Ennek értelmében a vállalat valamennyi dolgozója, közel 13 ezer munkavállaló, 2018-tól továbbra is megkapja az évi 100 ezer forintnyi készpénzes juttatást. Ezen felül pedig azok, akik több mint egy éve a cég alkalmazásában állnak -az eltöltött évek számától függően - éves szinten minimum 40, maximum 100 ezer forint béren kívüli juttatásban is részesülnek. Ebben az esetben a munkavállalók dönthetnek arról, hogy azt SZÉP-kártyán, vagy Spar ajándékkártyán kívánják megkapni az összeget.

Emellett megmaradt a dolgozók 13. havi juttatása is, amely a cég közlése szerint egyedülálló a hazai élelmiszer kiskereskedelmi szektorban.

Ezek mellett továbbra is él a dolgozói vásárlási kedvezmény a Sparnál, mely - időszaktól függően - 5-10 százalék kedvezmény elérését teszi lehetővé az egyes vásárlások alkalmával. Sőt, a cég ingyenes nevezési lehetőséget biztosítunk a Spar Budapest Maratonra minden munkavállaló számára, valamint bizonyos feltételek mellett ingyenes táboroztatási lehetőséget kínálnak a munkavállalók gyermekeinek a nyári időszakban.

Az eddig beérkezett válaszok alapján tehát jól látható, hogy a piaci szereplők nagy része komoly hangsúlyt helyez a béren kívüli juttatásokra. Bár vannak átfedéseka a cafeteria elemeknél, az is egyértelmű, hogy van véleménykülönbség arról, mivel lehet elnyerni a dolgozók lojalitását. Érdekesség viszont, hogy jelenleg egyik piaci szereplőnél sem a csomag része, az amúgy rendkívül népszerű nyugdíj- és egészségpénztári hozzájárulás. Más ágazatokban ugyanis több cég még a cafeteriakereten felül is ad ilyen jellegű juttatást a munkavállalóknak.

Forrás: Pénzcentrum