Hiány van Európában és Magyarországon is légiforgalmi irányítókból, hiába keresnek ugyanolyan jól, mint a pilóták – írja a HVG.

Egymás után dőltek meg a rekordok 2018-ban Magyarország légterében. Van olyan terület, ahol a forgalomnövekedés az európai átlag háromszorosa volt az év első kilenc hónapjában. Európa felett csaknem tízmillió járat közlekedik évente, melynek biztonságos kezelése hatalmas felelősséget ró a légiforgalmi irányítókra – közölte a HungaroControl a Magyar Időkkel. Szeptember végéig összesen több mint 90 ezer gép átrepülését irányították Budapestről.

A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre érkező és induló járatok száma folyamatosan emelkedik. Júliusban 11 093 repülőgép fel- és leszállításában működtek közre a HungaroControl irányítói. 2012 óta az idén először a forgalom már nemcsak a nyári hónapokban, hanem szeptemberben is átlépte a tízezres határt. Jelentős, közel egyharmados növekedés tapasztalható az előző évhez képest az úgynevezett kisgépes forgalomban is.

Elképesztő mértékben és ütemben változott a légiforgalmi irányítói munka az elmúlt évtizedekben, ami egyrészről a technológiai rendszerek fejlődésének, másrészről a szabályozói környezet változásának az eredménye. A magyar légiforgalmi irányítók nemcsak lépést tartottak a nemzetközi tendenciákkal, hanem rendszeresen felülmúlták azokat – mondta a lapnak Szepessy Kornél, a Hungaro­Control vezérigazgatója.

A forgalmi irányítás szűk keresztmetszete – akár a légiközlekedés más ágazataiban – a jól képzett szakemberek hiánya.

Ráadásul hiába az európai mércével is magas, akár többmilliós fizetés, a légiirányítóknak az átlagosnál szigorúbb egészségügyi és pszichikai feltételeknek kell megfelelniük. A cég több nagy zenei rendezvényen is jelen volt, ahol

több ezren érdeklődtek, körülbelül ezren jelentkeztek, akik közül végül egy húszfős csoportot sikerült elindítani,

akikből jó esetben két év múlva lesz légiforgalmi irányító.

Forrás: HVG