Az új nemzedék felnőtt, és lassan beszivárog a munkaerőpiacra is. A húszas éveik első felét taposók jellemzően merészek, úgy vélik, hogy a siker leginkább rajtuk múlik, és már a lojalitás is mást jelent a számukra: 70%-uk mindössze egy évig marad ugyanazon a munkahelyen. Jó hír, hogy sokan tervezik saját vállalkozás indítását – írja a profit7.hu.

A Z generációba azok tartoznak, akik 1995 után jöttek a világra. Ők az úgynevezett digitális bennszülöttek, számukra az internet, a mobiltelefon és a web 2.0 természetes dolgok, és mindez a tanulási szokásaikon is sokat változtatott: az információk gyors elérése vált lényegessé, a multitasking pedig állandó jellemzője a korosztálynak – derül ki a Jófogás és a GKI közös kutatásából.

A 18-24 éves korosztály hozzávetőleg 850 ezer fiatalt takar, akiknek háromnegyede már nem része az oktatási rendszernek, így elvileg a munkaerőpiacon kell, hogy megjelenjenek. Ráadásul úgy tűnik, sokkal hamarabb is kapcsolódtak be a munka világába, mint az előttük járó generáció: a Z-k mindössze csupán 8%-a vallja, hogy még soha életében nem dolgozott eddig.

Generációs különbségek a munka világában

A kutatás eredményei alapján egyértelműen látszik, hogy miben és mennyire változik a munka jelentősége az évek előre haladtával. A Z generációba tartozók nagy többsége még úgy véli, hogy a maguk elé kitűzött célok elérése nagymértékben, vagy szinte teljes egészében csak rajtuk múlik, míg a 40-es éveikben járók már sokkal nagyobb arányban érzik a külső hatások szerepét is.

És hogy kinek mit jelent a munka? Természetesen pénzkereseti lehetőséget, de míg a 24 év alattiaknak egyértelműen önállósodást, felelősséget és lehetőségeket, addig az X generáció tagjai sokkal inkább szavaznak a biztonságra.

A hosszútávú munkahely feltételei

A generációs különbségek tettenérésének egyik legjobb területe a munkahelyi lojalitás kérdésköre, és ebben lényeges különbségek láthatók. Míg az X-ek esetében nagy hangsúlyt kap a kereset, azaz megfelelő anyagi juttatások mentén tudnak jobban elköteleződni, addig az Y generációnál sokkal inkább az emberi kapcsolatok számítanak. A legifjabbak viszont inkább kötik a lojalitást egy adott munkahelyhez, sem pedig a személyes viszonyokhoz. Ugyanakkor a csapatszellem fontos számukra, akárcsak a fejlődési lehetőség – ezek egyébként igazak a Z generációra is. Tény, a digitális világ kínálta folyamatos információáradatban az állandó fejlődés már alapkövetelmény.

 

Elvárások a munkával kapcsolatban

A tanulmány szerint a 18-24 évesek 68%-a elsősorban a pénzkereseti lehetőség miatt kezdett el dolgozni, míg 33%-uk esetében az önállósodás és a családtól való külön költözés is az indokok között szerepelt. Minden nyolcadik fiatal pedig azért áll munkába, hogy tanulmányait finanszírozza. A fiatalok a jelenlegi munkahelyük kiválasztása során a megfelelő fizetési igények teljesülése mellett elsősorban rugalmas munkaidőt kerestek, biztosítva ezáltal, hogy egyéb elfoglaltságaikra is maradjon megfelelő szabadidő.

„Nálunk a 18-24 év közöttieket eddig az albérlet és társbérlet keresések jellemezték leginkább, de az utóbbi időben a tanuláshoz kapcsolódó tárgyi eszközök mellett az álláshirdetések utáni böngészések is erőteljesebbé váltak.” – számolt be a fiatalok keresési szokásairól Palocsay Géza, a Jófogás apróhirdetési portál ügyvezető igazgatója.

Akárcsak az Y, úgy a Z generáció tagjainak több mint harmada egyébként csupán néhány hónapot tölt munkahelyén, de összességében 70%-ukat 1 évnél tovább nem tudja megtartani a munkahely. Ezek az adatok is jól szemléltetik a fiatalok útkeresését, és azt is, hogy ha nem érzik jól magukat, akkor bátrabban mernek tovább állni.

A jövő

A fiatalok jövőbeli terveit tekintve a saját vállalkozás indítása, valamint a végzettségnek megfelelő munkahely megtalálása jelenti a legfőbb irányokat. A korosztály 13%-a ugyanakkor egyelőre semmilyen hosszútávú tervvel nem rendelkezik, és bár 10%-uk szeretne külföldön munkát vállalni, közülük 20% egyáltalán nem beszél idegen nyelvet.

Forrás: profit7.hu