A hazai kereset többszörösét kapják külföldön a magyar mozdonyvezetők, közülük ma hatvan-hetvenen dolgozhatnak Ausztriában – írja a Világgazdaság.

Mostanra nagyjából elég mozdonyvezető van az országban a felpörgött képzéseknek köszönhetően, de az egyensúly kényes. A magyar masiniszták szerény németnyelv-tudással is könnyen kapnak munkát külföldön az itteni keresetek többszöröséért. Becslések szerint hatvan-hetvenen dolgozhatnak Ausztriában. „Nem gond, hogy speciális, helyi viszonyokra szabott a tudásuk, mert amint kiutaznak, beiskolázzák és vizsgáztatják is őket” – mondta a Világgazdaságnak Németh Nándor, a DB Cargo ügyvezető igazgatója.

A MÁV-nak ezzel szemben a nehezebb elhelyezkedésről vannak tapasztalatai. Például – áll a válaszában – egy MÁV-Start-masinisztának a vasúti járművezetői igazolványa mellett szüksége van olyan kiegészítő tanúsítványra is, amelyben szerepel, hogy van-e Ausztriában érvényes vizsgája, németnyelv-ismerete, és hogy mely vasútvonalakon vezethet. A MÁV-Startnak jelenleg nincs ilyen „értéktöbblettel” rendelkező munkavállalója. A nála végzett mozdonyvezetők vállalják, hogy a képzés megszerzése után öt évig a cégnél dolgoznak.

Kényes a szakmában az egyensúly azért is, mert viszonylag későn lendült be az utánpótlás képzése, vagyis erősen öregszik a szakma.

A legtöbb mozdonyvezetőt a MÁV Baross Gábor Oktatási Központja képezi az országban, mintegy 440 típusú vasútszakmai oktatást kínálva a MÁV csoporton túl 30 kisebb, vasúthoz kapcsolódó társaságnak. A piac másik két szereplője a MÁV-Rec Kft. és a Smart Railway Solution Kft. (SRS). Mivel a mozdonyvezető-oktatás hosszú és drága, a szakmát összefogó Hungrail Magyar Vasúti Egyesület tavaly – a kamionosszakma sikerén felbuzdulva – állami támogatásért lobbizott. Pillanatnyilag a képzés rövidítésére és olcsóbbá tételére összpontosít Hódosi Lajos, a szervezet ügyvezető igazgatója, mert májustól – uniós kötelezettségünknek megfelelően – egyébként is indulhat a terület felülvizsgálata a szaktárcánál.

A MÁV-nak már majdnem elég a meglévő, közel 2900 masiniszta, kiképzésük 720-900 ezer forintba került és 12-18 hónapig tartott. Egy kizárólag FLIRT vonatot vezető dolgozó kezdő fizetése 195 ezer forint, 35 százalékos műszakpótlékkal, rendkívüli munkavégzés esetén akár 150 százalékos pluszdíjazással és számos más juttatással. A több mozdonytípusból is vizsgát tett mozdonyvezető pénze 223 ezer forinttal indul, a teljes állományúak bruttó átlaga több mint 410 ezer forint.

Többletkiadások a képzés alatt

A DB Cargo Hungária Kft.-nek azóta van elég mozdonyvezetője, amióta kiképeztetett magának tízet az SRS-nél, amelytől a nyáron „átvehet” tíz további mozdonyvezetőt. Talán szüksége lesz még tízre Németh Nándor tájékoztatása szerint, mert a cégtől nemrég három masiniszta ausztriai munkáltatóhoz pártolt, és nyugdíjas is van a foglalkoztatottak között. Az SRS az MMV Magánvasút Zrt.-nek is képezett 15 mozdonyvezetőt, a mostani körben pedig az előbbi két megbízó mellett a Railwaytechnika Kft.-nek is kitanít masinisztákat. „Az oktatás 1-2 millió forintba kerül, és több mint egy évig tart, további 2-4 hónap a gyakorlat megszerzése. Az egész alatt további, például bér- és utaztatási költségeink vannak” – mondta Németh Nándor.

Még 400 dolgozót vár a MÁV

A MÁV-nál pénztárosi, jegyvizsgálói, váltókezelői, biztosítóberendezési és távközlési műszerész, felsővezeték-szerelői és forgalmi szolgálattevői, elegyrendezői munkakörben van létszámhiány. A csoport tavalyi záró létszáma meghaladta a 38 ezer főt (38 028), ami 399 fővel maradt el a tervezettől. A létszámhiány csökken
a társaság intézkedései révén – ilyenek a középiskolásoknak és egyetemistáknak indított ösztöndíjprogramok és a felsőoktatási intézményekkel való együttműködések. A MÁV ötvenpontos akciótervet is kidolgozott
a munkaerő megszerzésére és megtartására.

Forrás: Világgazdaság