Országos népszerűsítő kommunikációs kampányt indít az oktatási intézményekben a Mapei Kft. annak érdekében, hogy mérséklődjön az utánpótláshiány az építőiparban – írja a Világgazdaság.

Piszkos és nehéz fizikai munka – ez a két legsúlyosabb érv, ami miatt a fiatalok elkerülik az építőipari szakemberi képzést. Lakatosból és ácsból a legégetőbb a hiány, nagyon keresettek a kőművesek, miközben gyakorlatilag már a burkoló is hiányszakma. Nem véletlenül döntött úgy az építőanyag-gyártó cégek közül elsőként a Mapei, hogy elejét veszi az utánpótlás teljes elapadásának, és országos népszerűsítő kommunikációs kampányt indít már az általános iskolákban.

Ha nem teszünk semmit, eljuthatunk oda, hogy önöknek kell felragasztaniuk otthon a csempét – jegyezte meg csak félig viccesen Markovich Béla, a MAPEI KFT. ügyvezetője szerdai tájékoztatóján a súlyosbodó szakemberhiány körvonalazódó mértékére utalva. Az olasz világcég – több mint kétezer magyarországi válaszadót elérő felmérésének tapasztalatait összegezve – arra jutott, hogy a szakmunkásképzés gondjait a gyökereknél kell kezelni, vagyis meg kell változtatni az általános iskolások és szüleik álláspontját. Kiderült ugyanis, hogy azért nem jelentkeznek építőipari szakmunkásképzésekre a fiatalok, mert sem ők, sem a szüleik nem szeretnék, ha nehéz és rosszul fizető, ráadásul lenézett és piszkosnak tartott munkát végeznének.

A nemzetközi szinten is egyedülálló életpályamodell beindításával a Mapei célja vonzóbbá tenni az építőszakmákat, megváltoztatni az építőipari szakemberekről élő képet a fiatalok és szüleik, sőt a felnőttképzésre jelentkezők körében is. Vonzóvá tenni a kőműves- és a burkolómunkát sikeres, saját példájuk okán megnyerő gyakorló mesterekkel, nevezetesen a Magyar Építőipari Szakember Közösség legjobbjaival lehet, akik a jövő hónapban induló kampány keretében elkezdik járni az iskolákat, hogy bemutassák szakmájuk értékeit és perspektíváit.

Az építőipar felfutása és a munkaerőhiány együttesen 30 százalék körüli bérnövekedést hozott az ágazatban, aminek hatására érezhetően megkezdődött a külföldre vándoroltak visszaszivárgása – mondta Markovich Béla. Az építőipari kisvállalkozókat további előnyökhöz tudják juttatni beszerzési társulásokban, ezek tagjaként máris olcsóbb felelősségbiztosítást tudnak kötni. A Mapei e kezdeményezések élére állva kezd további tárgyalásokba más cégekkel és szakmai szövetségekkel.

Növekvő forgalom

A Mapei csoport az építőipari ragasztók, fugázók és szigetelőanyagok terén a világ legnagyobb gyártó cége, tavaly 2,4 milliárd euró becsült konszolidált forgalmat ért el. Bevételét legnagyobb mértékben az Egyesült Államokban növelte a cégcsoport, ahol 12,5 százalékkal meghaladva az előző évit, 2016-ra 677 millió eurós forgalmat könyvelt el. Jelenleg 32 országban, 81 leányvállalatánál, 70 gyártóüzemében és 18 kutatási központjában 9 ezer főt foglalkoztat a világcég. Magyarországon 25 éve jelent meg a Mapei saját céggel,
a Mapei Kft.-t az osztrák Mapei GmbH alapította. A magyar vállalatnak 165 alkalmazottja van, forgalma 2016-ban 10,2 milliárd forintra nőtt. Sóskúti gyárát és raktárát idén tovább bővíti a cég.

Forrás: Világgazdaság