Szokatlan ötlettel próbálja visszatartani a ferencvárosi vasúti kocsivizsgálókat a Rail Cargo Hungaria (RCH): egy évig havonta akár 70 ezer forinttal is többet vihetnek haza az ott dolgozók, ha kötelezik magukat, hogy plusz egy évig nem mennek el a cégtől. A Vasutasok Szakszervezete aggályosnak tartja az összesen 50 millió forintos eseti megoldást, az elvándorlás ugyanis nemcsak Ferencvárosban, hanem hálózat szerte komoly problémát jelent. A VSZ általános megoldást sürget – írja a 168 óra.

Minden eddiginél szokatlanabb létszámmegtartói terv borzolja a kedélyeket a vasútnál: egy éven keresztül havonta akár 70 ezer forinttal is többet vihet haza az RCH vasúti teherszállító cégnél dolgozó 75 ferencvárosi kocsivizsgáló, ha mindannyian aláírják, hogy plusz egy évig – vagyis, mostantól összesen kettőig – nem mennek el a cégtől – adta hírül a Vasutasok Szakszervezete. Ez az RCH-nak több mint 50 millió forintjába fog kerülni, de legalább megmenekül a cég a katasztrofális létszámhiánytól – indokolta a szakszervezetnek a tervezett intézkedést a cégvezetés. A menedzsment azt is leszögezte, hogy az ötletet akkor is megvalósítja, ha a VSZ nem adja rá az „áldását” – mondta Zlati Róbert alelnök.

A szakszervezetnél ugyanis csak helyi tűzoltásnak tartják az intézkedést, miközben azt is pontosan tudják, hogy már tíz hiányzó embert is képtelenség olyan gyorsan pótolni, hogy a telephelyen ne legyen kritikus üzemzavar. A maradásra ösztönző extrém ötletet azért vetette be a munkáltató, mert hírül vette, hogy éppen ennyien készülnek elmenni a cégtől egy csepeli, sokkal jobban fizető vasúti társasághoz. A kockázatos mértékű átigazolást az RCH vezetése nem meri vállalni, inkább fizet. A munkáltató közölte, a szokatlan ajánlatát a szakszervezet támogatása nélkül is tartja, hogy megelőzze a katasztrofális következményeket.

A VSZ-nél azonban úgy vélik, az eseti tűzoltás nem vezet hosszú távú és általános megoldáshoz, ezért elvárják, hogy a menedzsment és a tulajdonos a konkurenciához hasonlóan versenyképes béreket biztosítson valamennyi dolgozónak. Ezt a szakszervezet meg is írta a munkáltatónak azt kérve, hogy együtt dolgozzák ki a mindenkire érvényes megoldást. Amennyiben ugyanis a fizetések továbbra sem emelkednek megfelelő mértékben és ütemben, a legjobb szakemberek is elhagyják a süllyedő hajót, s lasszóval sem lehet majd újakat fogni. Na, az lesz a katasztrofális vég – szögezi le Zlati. Az alelnök azért is tartja aggályosnak a pillanatnyilag kizárólag a ferencvárosiak megtartására tervezett pluszpénzt, mert mérhetetlenül nagy feszültséget gerjeszt nemcsak a Ferencvárosban más területen dolgozók körében, hanem vállalatszerte is, hiszen általános a létszámhiány.

Az érdekvédők örülnek, hogy a munkáltató belátta, több fizetés kell a dolgozók megtartásához, de határozottan úgy vélik, nem lehet eseti tűzoltással megoldani a létszámhiány okozta általánosan súlyos problémát. Nem elég most a ferencvárosiak, legközelebb pedig egy másik, majd egy harmadik terület problémáját lokálisan és időben korlátozottan kezelni, hanem általános megoldást kell kidolgozni az elvándorlás megállítására és új emberek toborzására – érvel Zlati. A szakszervezet tárgyalást kezdeményezett a menedzsmenttel, egyebek között azért, hogy személyesen is felhívják a figyelmet arra, amit a közelmúltban az osztrák ÖBB vasúttársaság (az RCH tulajdonosa) korábbi vezérigazgatója – jelenleg osztrák kancellár – Christian Kern is leszögezett: „a magyarországi munkavállalókat nem lehet tovább ilyen alacsony béreken tartani”. A szakszervezet mielőbbi átfogó intézkedést sürget.

Forrás: 168 óra