A vidéki, a fővárosi és a regionális közlekedési cégeknél is kevés az autóbusz-vezető. Bőven negyven év felett van az átlagéletkor, és a fluktuáció is jelentős – írja a Világgazdaság.

A mintegy 2100 főállású autóbusz-vezetőt foglalkoztató Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. autóbusz-ágazatától a Budapesti Közlekedési Központ által megrendelt teljesítmény folyamatosan csökkent, ezzel párhuzamosan mérséklődött az ágazati létszám is. Emellett a szakma általános problémája az öregedő korfa: a BKV autóbusz-vezetőinek átlagéletkora például 46, a Debreceni Közlekedési (DKV) Zrt.-nél 47, a Volánbusznál 46,7 év. A járművezetői szakmában az utóbbi években országos szinten is fokozódik a létszámhiány, ami az autóbusz-vezetők fluktuációjában is nyomon követhető.

Tavaly például a BKV-nál tíz százalék körüli volt a munkaerőmozgás, de hasonlóan alakult a fluktuáció a négyszáz járművezetőt foglalkoztató DKV Zrt.-nél is, ahol 2014-ben még csak hat százalékot észleltek. A csaknem 1500 autóbusz-vezetőt alkalmazó Volánbusz Zrt.-nél ennél kedvezőtlenebb a helyzet. Az autóbusz-vezetők körében tavaly 33, a teljes munkaidős dolgozók körében 30 százalékos volt a fluktuáció. A tendencia az elmúlt évekhez képest mérsékelten nőtt – közölte lapunkkal a Volánbusz.

A társaságoknál igyekeznek minél több eszközt bevetni a dolgozók megtartásáért. A DKV-nál például a munkavállalók éves bruttó 250 ezer forintot meghaladó cafeteriajuttatásban részesülnek, valamint dolgozóiknak és családtagjaiknak szabadjegyet adnak. A járművezetők átlagos havi bruttó bére idén várhatóan 230 ezer, üzemanyag-megtakarítással 245 ezer forint lesz.

A Volánbusz autóbusz-vezetőinek átlagbére tavaly bruttó havi 264 ezer forint volt, teljes munkaidő esetén ehhez még havi bruttó csaknem 41 ezer forint cafeteria társult, és itt is különböző ösztönzőkkel – például törzsgárda-kitüntetéssel, kedvezményes üdülési lehetőséggel, szükség esetén munkásszállással – igyekeznek megtartani munkavállalóikat. Hogy csökkentsék a munkaerőhiányt, folyamatosak a Volánbusz országos álláshirdetései. A társaság évente három-négy D jármű-kategóriás tanfolyamot tart, és 20-25 alkalommal szervez olyan tanfolyamot is, amelyen gépjárművezetői képesítési igazolványt lehet szerezni. Ezek mellett csatlakozott az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit (OFA) Kft. által szervezett – állami támogatású – gépjárművezető-képzési programhoz. A társaság 2016-ban 136 jelentkezőnek tett munkaadói szándéknyilatkozatot a képzést követő foglalkoztatásukra.

A Volánbusznál 2016-ban közel 65-70 autóbusz-vezető hiányzott, ám ez nem okozott fennakadást a közszolgáltatási feladatainak ellátásában – hangsúlyozta a társaság. Helyzetét nehezíti, hogy a központi régióban erős a munkáltatói konkurencia, a DKV-nál viszont az a nehézség, hogy Debrecenben nincs lehetőség mástól elcsábítani munkavállalókat. A BKV-nál nincs nagy gond, bár folyamatosan hirdet felvételt autóbusz-vezetői, valamint autóbuszvezető-tanuló munkakörbe, és csatlakozott az OFA-képzéshez is, melynek keretében 150 járművezető támogatott képzésére és alkalmazására nyílik lehetőség. A BKV Zrt. a feladatok ellátásához elégséges (bár szigorú értelemben véve az optimálisnál kevesebb) számú autóbusz-vezetővel rendelkezik, a megrendelt szolgáltatást túlóra elrendelésével, illetve egyéb módon teljesítik. A tavalyi tapasztalatok alapján azonban kijelenthető – emelték ki a BKV-nál –, hogy bizonyos szakmákban egyre nehezebb a fluktuáció pótlása.

Forrás: Világgazdaság